Firmy pomogą Polskim Liniom Kolejowym i pozyskają dla nich dotacje
Są pieniądze na prowadzenie badań przemysłowych i prac rozwojowych, które przyczynią się np. do wprowadzenia trwalszych materiałów na kolei, opracowania metody wyznaczania precyzyjnej trajektorii pojazdu lub przeciwdziałania obladzaniu się sieci trakcyjnej.
Michał Kołtuniak
Pula środków, jaka może trafić do konsorcjów składających się obowiązkowo z jednostek naukowych lub jednostek naukowych i przedsiębiorców, sięga 50 mln zł. Jest to efekt skumulowania funduszy będących w gestii Narodowego Centrum Badań i Rozwoju oraz pieniędzy PKP Polskich Linii Kolejowych i wspólnie organizowanego przez te instytucje konkursu.
Formalnie jest on organizowany w ramach programu „Inteligentny rozwój", działanie 4.1.1 „Strategiczne programy badawcze dla gospodarki". Stąd zasady zgłaszania projektów, ich oceny, rozliczania wydatków, progów dofinansowania oraz jej intensywności podlegają regułom programu oraz tym odnoszącym się do pomocy publicznej. W tym wypadku są to przepisy rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie warunków i trybu udzielania pomocy publicznej przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.
Dodatkowo, z racji tego, że jest to konkurs poświęcony projektom kolejowym muszą one odpowiadać przedsięwzięciu BRIK – Badania i Rozwój w Infrastrukturze Kolejowej. Jego główny cel to wzrost liczby nowoczesnych rozwiązań wprowadzanych w szeroko rozumianej branży kolejnictwa i wzrost konkurencyjności transportu szynowego w perspektywie do 2026 roku. Realizacja programu ma w szczególności przyczynić się do:
- wzrostu aktywności B+R w obszarze infrastruktury...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta